divendres, 25 de juliol de 2008

FIESTAS PATRIAS

Tot aquest mes de Juliol estem vivint, aquí a Lima, les celebracions de las fiestas patrias, dies en que se celebra la independència de Perú i la definitiva desvinculació d'Espanya després de més de 300 anys de dominació. Em sorprèn veure tantes banderes pal carrer, a les cases, als cotxes. Em recorda la darrera Eurocopa i l'allau de banderes espanyoles pels carrers que vam viure. Aleshores em va produir una sensació extranya, i aquí també em ve de nou.
Fa uns dies, a les 8 del matí, durant la nostra eucaristia, podiem sentir els altaveus de l'escola del costat i com invitaven els alumnes, congregats al pati, a "sentirse orugullosos de ser peruanos". A mi aquestes afirmacions em transporten a altres temps, que voleu que us digui, però comprenc que cada país té el seu moment i la seva història.
Perú és una país d'una gran diversitat: unes importants minories (aimares, quetxues...), amb les seves pròpies llengües, que són les que més van patir les conseqüències de la lluita del grup maoista Sendero Luminoso, que actuava l'interior del país, en el seu territori. Fins fa poc més de trenta anys eren persones de segona o tercera categoria, sense dret a vot. No deu ser fàcil aconseguir que aquestes ètnies se sentin part d'un tot que fins ara els ha donat l'esquena. Imagino que tots aquests dies dedicats al sentiment patriòtic també tenen una finalitat cohesionadora. Però se'm fa difícil arribar a pensar que sigui real en algún moment, quan els únics que van en bons cotxes, vesteixen americana i corbata i porten una cartera la mà són alts com un sant pau, blancs de pell i amb un perfecte castellà. La resta, van amuntegats dins de les combis de tornada a casa, mal vestits, amb el gest vençut per la llarga jornada laboral.
Teresa

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Teresa, M'intereses molt els teus comentaris, viscuts d'aprop.
No sé què vol dir "combis". Ja m'ho expicaràs de paraula
En faig un resum del que et vaig llegint. Segueix fent-ho!
Montse

teresa i m.àngels ha dit...

Hola Montse, les "combis" són unes furgonetes atrotinades, plenes a vessar, de l'any de la picor, que recorren de manera esbojarrada la ciutat de Lima. Són molt econòmiques, la qual cosa les converteix en el principal mitjà de transport públic de la ciutat.
Jo vaig recopilant fotos per explicar-t'ho quan torni.
Fins aviat, Teresa

Anònim ha dit...

Teresa,
Aquí a Barcelona també es va celebrar el dia de Peru¡ Amb menjar i música peruana. Van participar molta gent i l´esperit era de germanor entre el poble peruà i l´espanyol.

Maite