dijous, 30 d’octubre de 2008

HALLOWEEN O PANELLETS?

En el darrers anys, els amants de les tradicions estem obervant com la festa del Halloween s'està estenent per les nostres terres. Una tradició nouvinguda, que ens és extranya, i de la que només en sabem la seva manifestació més externa: unes carbasses, unes disfresses, una nit de por. El Halloween és una festa d'origen celta que, com tantes altres festes paganes, es va adaptar al calendari cristià i va passar com a All Hallow's Eve (vigília de Tots Sants). Així es va anar extenent pel món anglosaxó i de la mà de la cultura nordamericana, ha arribat amb força a casa nostra.
Per a alguns, la seva implantació suposa un perjudici per a la pròpia cultura. Per a d'altres és una sort poder acollir nous costums i obrir-se a altres maneres de fer. Per a molts, Halloween i panellets, carabasses i Tots Sants semblen festes enfrontades, en disputa.
Jo crec que totes les tradicions extenen les seves arrels més enllà del que imaginem. Vas pel món i, en molts casos, ensopegues amb pràctiques similars a les de casa (festes amb foc, processons, cançons, dolços...) però amb un aire diferent: el propi de cada terra, de cada lloc. La nit de Sant Joan no té res a veure a València o a Catalunya, però l'element essencial que comparteixen és el foc. La muixeranga i els castellers enfilen homes i dones a tocar el cel. Algunes nadales es canten a tot el món només canviant a lletra. Per això són menys nostres?
La meva principal objecció al Halloween té a veure amb la seva comercialització: on se celebra? A parcs temàtics, a discoteques, a locals amb entrada de pagament... Per què? Perque ho hem vist a les pel·lícules i ens ho recorda la televisió. Amb quin sentit? El desconeixem...
Precisament els catalans sabem que la nostra cultura és fruit d'un intens intercanvi al llarg dels anys. O potser els panellets no ens recorden la rebosteria nordafricana, rica en ametlles i dolça que empalaga?
M'agraden les meves festes. Formen part dels meus records i de la meva vida. Però no em vull tancar a la novetat, excepte si m'obliga a passar prèviament per caixa.
Teresa

2 comentaris:

Aina ha dit...

Ai!!! jo aquest divendres també volia posar un post sobre castanyada i halloween! bé serà una miqueta diferent, ja el veuràs...
una abraçada

Anònim ha dit...

Hacía tiempo que no abría vuestro bloc, ¡lo siento! Siempre ofrecéis vida, apertura para la mente y el corazón. Muchas gracias.
Y lo de la biografía de Magdalena Sofía, para nosotras una suerte el que te lo hayan pedido pues será bien creativa.

Marta, 31 de octubre