divendres, 27 de març de 2009

L'HORA DEL PLANETA

Ja fa dies que vénen anunciant una apagada elèctrica mundial per demà, 28 de març, de 20h 30 a 21h 30. Amb aquest gest es pretén denunciar els efectes del canvi climàtic i les seves devastadores conseqüències. Moltes ciutats s'hi han adherit i apagaran les il·luminacions d'alguns dels seus edifcis més singulars. Que ningú s'esveri: la Sagrada Família enfosquirà voluntàriament les seves torres durant seixanta minuts (i aquest cop no serà culpa de l'AVE).
Sempre que hi ha una iniciativa com aquesta em surt la vena realista (aquella que està a tocar de la pessimista) i em pregunto si actes com aquest serveixen d'alguna cosa. I m'ho pregunto perquè crec que a vegades, en aquesta mena d'ocasions, els països rics "juguem" a ser pobres, i quan tot ha passat, continuem amb el nostre habitual ritme desenfrenat. La meva amiga Mª Èugènia ha marxat a Uganda amb un munt de lots de turbina... perquè allà la gent no té piles i molt menys llum elèctrica. Als nostres col·legis del Congo viuen pendents de generadors que els subministrin electricitat. Milions de persones viuen a les fosques i no necessitaran ni adherir-se a una campanya per lluitar contra el canvi climàtic, perquè no tenen ni un interruptor per apagar.
Els gestos són vàlids quan no són purs experiments puntuals ni necessiten el reclam publicitari per existir, quan esdevenen quotidians, quan els seus efectes es perllonguen en el temps. Quan sobreviuen al mateix gest.
Teresa

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Sòn les 20,30 hores. Nosaltres, a casa, ja hem apagat quasi tot. ¿Com ho portau vosaltres?

Ánim! Podem prendre consciència del nostre consum desmesurat i també de les necessitats dels que no poden apagar perque no tenen llum eléctrica.

Teresa i M.Àngels ha dit...

Jo estic amb la bateria del portàtil i una lot... s'hi val?
Teresa

Anònim ha dit...

Resumint: a les 22 hores la meva filla va dir: "Però, ¿quan podem encendre les llums? ¡que tinc deures!". Ens havien despistat un poc...

Ara estic amb el tema del canvi horari: mentre m'acostum, avui arrib tard a tot.

Catimar.
(Perdó, que ahir no me vaig identificar al comentari)