diumenge, 15 de març de 2009

LLIBRES

Ahir vaig visitar la nova llibreria Bertrand, a la Rambla de Catalunya de Barcelona. 1500 metres quadrats i un fons de 140.000 llibres han substituït el que fa uns anys era el cinema Alcazar. De la cultura del cinema a la cultura del paper, de la vida en imatges a la vida en paraules. Em vaig quedar sorpresa de la gentada que hi havia, encara que molts com jo, tafanejàvem els títols i les portades, els fulls nous de trinca i els munts de novetats que se'ns oferien als ulls.
Potser perquè he crescut envoltada de llibres, se'm fa un paisatge natural. I encara més, se'm fa un hàbitat necessari. Acaronar les novetats, les reedicions, els best sellers i els llibres de bibliòfils és entrar en el món del saber, de la cultura que no passa de moda. Les ganes de llegir són les ganes de viure vides més enllà de la pròpia o de viure la pròpia des de més endins. Un llibre mai et deixa indiferent: fins i tot si no t'agrada ets conscient de què li faltava.
En el món de la imatge, el llibre és quelcom més personal, més íntim. Ningú et dibuixa el rostre del protagonista: a partir d'unes indicacions, tu te'l crees segons la teva imaginació, tu te'l fas teu. Potser per això la majoria de les pel·lícules adaptades ens decepcionen. Perquè ens lleven protagonsime i ens ho donen tot mastegat.
Teresa

1 comentari:

Anònim ha dit...

Teresa,
He tingut una gran alegria amb la innauguració d'aquesta gran llibreria.
M'explico:odio pensar que el llibre de paper i lletres impreses, com jo sempre he viscut, pot ser substituït per llibres "electrònics" o en pantalla d'ordinador o en algun nou format.Si més no, em dóna la seguretat que jo no ho veuré ni viuré.Respiro.
Montse.